Sedma vazmena nedjelja (B), 2024.

Iz današnjeg evanđeoskog ulomka, koji je dio Isusove molitve izgovorene u njegovom oproštajnom govoru od učenika tijekom Posljednje večere, bih izdvojio tri Isusove molitve Ocu.

1.         Sačuvaj ih u svome imenu

Čovjek je krhko biće. Biti zaštićen je jedna od temeljnih čovjekovih potreba. Isus znade za tu čovjekovu potrebu. Svjestan je i toga da živimo u svijetu u kojem čovjek i njegova zaštita, od začeća pa do smrti, najmanje znači. Zato u današnjem evanđelju, dok se oprašta od svojih učenika, moli Oca da nas sačuva, zaštiti, u svom imenu. Očevo, Božje ime, je ljubav. „Bog je ljubav“, ponavlja nam i ove nedjelje ulomak iz Prve poslanice sv. Ivana. On koji je ljubav se u Starom zavjetu objavio pod imenom JHVH, Jahve, Onaj koji jest za svoj narod u egipatskom ropstvu u Novom zavjetu je svoje ime objavio u osobi Isusa iz Nazareta. U njemu je Bog postao S nama Bog, Onaj koji jest za nas i za sve ljude.  U Isusu iz Nazareta je Božje ime dobilo ljudsko lice. Moleći Oca da nas sačuva u svom imenu, Isus moli Oca da nas sačuva u njemu i onom planu spasenja koje ima s nama, a koji se počeo dovršavati te večeri dok se Isus opraštao od svojih učenika.

2.         Da imaju puninu moje radosti u sebi

Punina Isusove radost je spoznaja da ga Otac ljubi i da on u njemu ljubi sve ljude. To je radost evanđelja koja u te oproštajne trenutke koji su sami po sebi teški, unosi nadu vjere, ali i daje snagu ljubavi koja će pobijediti slabost naravi i pomoći mu da ostvari plan spasenja. Isus moli Oca da i mi imamo punini takve radosti. Ovo je tema na kojoj, od samog početka svoga pontifikata insistira papa Franjo. Zato je svoj prvi programski dokument naslovio „Evangelii gaudium – Radost evanđelja“,  insistirajući na tome da je radost evanđelja neophodni preduvjet misijske preobrazbe Crkve i svakog kršćanskog navještaja. Ta radost proizlazi iz činjenice da je ono što kršćanin nevješta Osoba – Isus koji je radost, pa zato radost mora biti i obilježje onoga koji ga navješćuje. Papa Franjo kasnije u drugim dokumentima tu temu proširuje i na druga područja kršćanskog život, kako što svjedoči naslov pobudnice „Amoris laetitia – Radost ljubavi“, ali i na sam smisao i konačni cilj čovjekovog postojanja, kako to potvrđuje pobudnica „Gaudete et exultate – Radujte se i kličite“ o sveopćem pozivu na svetost. U pobudnici upućenoj mladima i o mladima i njihovom pozivu „Cristus vivit – Krist živi“, možemo otkriti da se ovdje radi o radost misijskog služenja drugima „jer naš život na zemlji doseže puninu (radosti) kad postane žrtva“ (CV, 254). Isus moli Oca da i mi poput njega osjetimo puninu takve radosti života koji se daruje u služenju, radosti koju ima ona tko sebe i svoj život stavi na raspolaganje Bogu i njegovom pozivu služenja drugim. Najviši oblik takvog služenja je dar života jer, kako također Isus reče u kontekstu oproštajne večere, „veće ljubavi nitko nema od ove: da tko položi život za svoje prijatelje.“ To je Isusova radost ljubavi. Tu radost Isus želi i nama, svojim učenicima. Tu radost, koja je radost evanđelja, želi po nama ponuditi i svima drugima.

3.         Posveti ih u istini

Ponekad se ova molitva na posvećenje u istini shvaćala, a neki je i danas shvaćaju, kao Isusova želja da mi Isusovi učenici budemo u posjedu cjelovite istine u vjerskim i moralnim pitanjima. U povijesti se to nerijetko širili i na sva druga pitanja. Ovo je često bilo, a i još je, uzrok napetosti i podjela među nama samima, a i netolerancije, pa i nasilja prema svima onima za koje smo držali da nam ne pripadaju jer nisu u istini. To je, opet, s druge strane, u njima, jer su i oni najčešće smatrali da su zapravo oni u posjedu istine, izazivalo, a i izaziva, odbojnost prema nama i našoj istini. Koliko god i dalje vjerujemo u objavljenu istinu koju nam navješćuje Crkve,  vjerujem da ćemo se svi složiti da ovim oproštajnim trenucima Isusu nije molio Oca za nas kako ne bismo pogrešno razumjeli i interpretirali koju vjersku i moralnu istinu, nego da je na pameti imao onu temeljnu istinu u kojoj i po kojoj je jedinoj moguće naše posvećenje. Ta istina je istina da nas Bog ljubi. Biti posvećeni u istini je stoga istovremeno i poziv na preuzimanje Isusovog poslanja ljubavi. Trebamo prestati biti ljudi na Adamov način kako ne bismo ponovo povjerovali napasniku i upali u njegovu zamku, jedna od njih je i pomisao da smo mi u posjedu istine, kako bismo mogli postati ljudi na Kristov način, vjerujući Bogu i njegovoj ljubavi.

I za kraj, nevezano za ovu temu iako je na neki način s njom povezana jer nam majke na najbolji način pokazuju istinsku radost služenja, a njihova ljubav, kad god je autentična i oslobađajuća, obrise one božanske ljubavi koju nam je Isus objavio, želio bih svim našim majkama čestitati Majčin dan i izraziti duboku zahvalnost za njihovo služenje u ljubavi. Činim to dijeleći Rembrandtovu sliku Povratak razmetnog sina na kojoj je milosrdnom ocu lijeva ruka očinska, a desna majčinska te povezano s tim važnu misao bl. Ivana Pavla I. koja nam govori o Bogu koji nije samo naš otac, nego je i naša majka: „Mi smo objekt neprolazne Božje ljubavi. Znademo: on nad nama uvijek drži otvorene oči, također onda kad se čini da je mrak. On je otac; još više je majka. Ne želi nam učiniti zlo; želi svima učiniti samo dobro. Ako su djeca slučajno bolesna, imaju još više razloga da ih majka ljubi. I mi također ako smo bolesni zbog zloće, izvan puta, imamo još više razloga da budemo ljubljeni od Gospodina“ (Angelus, 10. rujna 1978.).

 

Skip to content
Riječka nadbiskupija
Zaštita osobnih podataka

Ova web stranica koristi kolačiće tako da vam možemo pružiti najbolje moguće korisničko iskustvo. Podaci o kolačićima pohranjuju se u vašem pregledniku i obavljaju funkcije poput prepoznavanja kod povratka na našu web stranicu i pomaže našem timu da shvati koji su dijelovi web stranice vama najzanimljiviji i najkorisniji.