Tijelovo

Današnja svetkovina stavlja u središte liturgijskog slavlja Isusovu trajnu prisutnost u euharistiji – prisutnost koju štujemo i kojoj se klanjamo, osobito u procesijama. Time želimo omogućiti i drugima da susretnu i upoznaju euharistijskog Krista. Ipak, Isus nije ustanovio euharistiju prvenstveno zato da mu se klanjamo, nego da se njome hranimo. Na to uvijek trebamo imati na umu – da ne bismo ostali na razini duhovnog hranjenja koje proizlazi iz pobožnosti, procesija i klanjanja, nego da se doista hranimo samim Isusom u pričesti.

U tom svjetlu, danas želim osobito naglasiti važnost pričesti. Čini mi se da to želi i evanđelist koji, u današnjem evanđeoskom ulomku, spominje euharistiju u kontekstu Isusova čudesnog umnažanja kruha i hranjenja pet tisuća ljudi. U opisu tog događaja možemo prepoznati sve bitne elemente euharistijskog, odnosno misnog slavlja. Ali još više – možemo uočiti koliko je važno ono “jesti”. Bez toga euharistija nije potpuna, jer upravo u blagovanju Krista mi sve više postajemo djeca Božja – sinovi i kćeri Božje.

Na početku želim podsjetiti na kontekst događaja u Lukinom evanđelju. Isus je upravo poslao apostole da propovijedaju kraljevstvo Božje i liječe bolesne. Po njihovu povratku i izvještaju o učinjenom, poziva ih u osamu na molitvu. Tako je i misa – osobito nedjeljna – svojevrsni Isusov poziv da se, nakon tjedna ispunjenog obvezama i poslanjem, povučemo u osamu i molitvu. No, misa nije samo to, kako pokazuje ono što slijedi.

Evanđelist bilježi da je mnoštvo saznalo kamo su otišli te je pošlo za njima. A Isus ih „primi“, kako kaže početak današnjeg evanđelja, i „govoraše im o kraljevstvu Božjem te ozdravljaše one koji su trebali ozdravljenja“. Zanimljiv je glagol „primi“, koji nije uvršten u današnji ulomak, a koji prikazuje Isusa kao domaćina. Isus, koji je često bio gost u domovima drugih, ovdje – kao i u dvorani Posljednje večere – nastupa kao domaćin. I tako je on domaćin u svakoj misi.

Nakon što prima mnoštvo – što u liturgiji odgovara svećenikovom pozdravu svima okupljenima, bez obzira na njihovo podrijetlo, status ili prošlost – Isus preuzima ulogu domaćina tako što osobno vrši poslanje koje je prethodno povjerio apostolima. On propovijeda i ozdravlja – i to čini i danas, u Crkvi. U euharistiji to čini na poseban način, zbog čega su čitanje evanđelja i homilija pridržani zaređenim službenicima. Isus ozdravlja i danas – ne prvenstveno fizički, nego duhovno. U tom svjetlu valja razumjeti i pokajnički čin na početku mise, koji nas poziva da dopustimo Božjem milosrđu i oproštenju da nas dotaknu.

Ali Isusu nije dovoljno da svojim gostima pruži samo riječi o Božjem kraljevstvu. On želi da u svakom misnom slavlju iskusimo i plodove toga kraljevstva. Zato apostolima kaže: „Podajte im vi jesti.“ Apostoli odmah pomišljaju na kupnju hrane – to je logika zemaljskih kraljevstava, logika svijeta u kojem kupovina proizvodi bogate i siromašne, u kojem jedni imaju sve, a drugi nemaju ništa. Isus ne želi takvo kraljevstvo za svoje učenike. On nudi drugačiji put – put dijeljenja.

Isus želi da njegovi učenici dijele ono što imaju. Kupovina stvara razlike, dijeljenje stvara zajedništvo. Ali euharistija nije samo lekcija dijeljenja i solidarnosti. Ona je više od toga. Euharistija je trajni spomen Božje ljubavi – onoga što je Bog s nama i za nas učinio, i što u nama nastavlja činiti. Isus nije došao samo da bi nas učinio braćom i sestrama. Da mu je to bio jedini cilj, bila bi dovoljna neka socijalna ustanova ili humanitarna organizacija. On je došao da nas učini djecom Božjom – sinovima i kćerima Očeva kraljevstva. To je njegovo prvotno poslanje.

Zato euharistija usmjerava naš pogled prema Bogu. Ona vidi i mora vidjeti braću i sestre, ali prije svega gleda prema Ocu, prema onome što je Bog učinio i što u euharistiji i dalje čini iz ljubavi. Zato Isus, nakon što uzima pet kruhova i dvije ribe, „pogleda na nebo“. Time uključuje Oca u događaj dijeljenja. Kruh i ribe koje umnaža predstavljaju njega samoga. Pogledom u nebo Isus potvrđuje svoj odnos s Ocem – on je Sin. A u euharistiji je, osim Oca i Sina, prisutan i Duh Sveti – po kojem je moguće da se to otajstvo i danas sakramentalno ponavlja: za nas, a Isusu na spomen.

Isus želi da mi, njegova braća i sestre, po euharistiji sve više postajemo Božja djeca. Euharistija u sebi sažima cijelog Isusa – onoga koji u poslušnosti Ocu živi i daruje se. Po Duhu Svetom, i nama je moguće uključiti se u to otajstvo – hraneći se Isusom, dopuštamo mu da nas oblikuje. Tako nas čini osjetljivima za različite oblike gladi naše braće i sestara – glad za kruhom, za ljubavlju, za razumijevanjem, za oproštenjem, a osobito za Bogom. I oblikuje nas tako da postajemo sve sličniji Njemu – koji se ne prestaje darivati, da bi u nama i po nama mogao i dalje biti brat i sestra svakome. I u svima postati sin i kći Božja. A tako i graditelj – ne samo navjestitelj – Božjega kraljevstva na zemlji.

Slika: Fragment iz korala Aleksandra VI. (oko 1492.–1503.), British Library, London

Skip to content
Riječka nadbiskupija
Zaštita osobnih podataka

Ova web stranica koristi kolačiće tako da vam možemo pružiti najbolje moguće korisničko iskustvo. Podaci o kolačićima pohranjuju se u vašem pregledniku i obavljaju funkcije poput prepoznavanja kod povratka na našu web stranicu i pomaže našem timu da shvati koji su dijelovi web stranice vama najzanimljiviji i najkorisniji.