Božić je Božja vjera u promjenu, njegova vjera u boljeg čovjeka, u bolje čovječanstvo
Kategorija:
Vijesti

Crkva ima veliku odgovornost i poslanje da u snazi Duha Svetoga na otajstven način, kao mistično tijelo Kristovo, bude njegova prisutnost. Ali da bi to Crkva mogla autentično činiti u svim vremenima i za ljude svih vremena, ona mora sama biti u dijalogu s Bogom, ali i unutar sebe i sa svima drugima, drugim crkvenim i vjerskim zajednicama, ali i sa suvremenim svijetom. Zato, između ostaloga, Crkva ne može nikad biti za rat, nego uvijek mora biti za mir, a mira nema i ne može biti bez dijaloga. I zato je izdaja Krista i velika sramota ako se dogodi, a nažalost se događa, da ljudi iz Crkve blagoslivljaju oružje i, podržavajući imperijalne ideje, da biblijskim citatima, izvađenim iz konteksta cjelokupne povijesti spasenja i osobito evanđelja Isusa Krista, podržavaju gospodare rata i njihove osvajačke politike. Crkva  mora biti drugačija. I mi kršćani moramo biti drugačiji. Inače nemamo smisla. I nemamo se pravo tako zvati, istaknuo je riječki nadbiskup Mate Uzinić 25. prosinca na božićnoj misi u katedrali sv. Vida u Rijeci.

Ovogodišnji Božić ponovo slavimo u sjeni rata na Europskom tlu koji, zbog globalnog utjecaja i činjenice da gotovo da i nema države koja se nije opredijelila za jednu ili za drugu stranu, u sebi ima i obilježje svjetskog rata. Iako se moramo čuvati od opasnosti da se izjednače strane u sukobu – pa se zbog toga i mi kršćani u ovom sukobu moramo opredijeliti za stranu žrtve i onih koji vode obrambeni rad, a u konkretnom slučaju je to Ukrajina i to su Ukrajinci koji su žrtve Ruske agresije – mi ipak moramo biti prvi koji će danas u svijetu dizati svoj glas protiv rata, svakog rata jer svaki rat, pa i onaj obrambeni, zlo koje po svaku cijenu moramo pokušati zaustaviti. U svakom ratu ginu nevini. U tu kategoriju nevinih uključujem ne samo civilno stanovništvo, djecu, starije osobe, žene, nego i vojnike koji su prisilno unovačeni ili su zavedeni raznim ideologijama, rekao je riječki nadbiskup Mate Uzinić na početku propovijedi na svetkovinu Božića u katedrali sv. Vida u Rijeci.

Podsjetio je na apele za mir pape Franjo koji je, nakon što je počeo rat, rekao da je „rat uvijek poraz ljudskosti, i to uvijek“ i da se bez obzira na pravo naroda da se obrani, radi o ratu koji je potrebno skončati što prije. Dodao je i da je „rat uvijek prekid dijaloga, odustajanje od razuma.“ Upravo je to da u ovom ratu uopće nema dijaloga i da je na djelu potpuno odustajanje od razuma, ono što me najviše zabrinjava jer to je ono što je bilo obilježje i dvaju svjetskih ratova, a i u onom „našem“ ratu kojega posljedice još uvijek osjećamo zbog nedostatka dijaloga oko tema koje su nam bitne, poput sudbine nestalih, a s nedostatkom dijaloga  je uvijek povezana i nesposobnosti za oprost i mržnja koja i dalje dijeli i uvijek je potencijalna opasnost za neke buduće ratove. Ništa nismo naučili, jer nemamo razuma.  Zato me je strah, kazao je nadbiskup. „U početku rata se nešto pokušavalo napraviti. Javljali su se posrednici kako bi se pokrenuo dijalog. Sada je to potpuno stalo. Uopće nema dijaloga. Glas pape Franje, i još pokoje osobe iz Crkve, ostaje tek glas vapijućeg u pustinji. Nadam se da će taj poziv dotaknuti barem naše srca i potaknuti nas na obraćenje, kako bismo barem mi hodili putovima mira.“

Pojašnjavajući zbog čega je o ovoj temi važno govoriti na svetkovinu Božića, blagdana radosti, pojasnio je da je Božić došao da bi se nešto promijenilo. Božić je Božja vjera u promjenu, njegova vjera u boljeg čovjeka, u bolje čovječanstvo, istaknuo je propovjednik. S vjernicima je podijelio misli iz čestitke koju je primio od prijatelja Vladana Perišića, pravoslavnog paroha u Dubrovniku, i u kojoj je između ostaloga napisao: „Bog danas postade čovjek, da bi čovjek mogao postati bog. Tako nas uči sv. Grigorije Bogoslov. A to, paradoksalno, znači da se Bog utjelovio da bi čovjek mogao postati potpuno čovječan. Božansko ponašanje utjelovljenog Sina Božjeg pokazivalo se, tokom njegovog zemnog života, upravo u njegovom čovjekoljublju. U istinoljubivosti, predusretljivosti, samilosti, suosjećanju, ljubavi. Jednom riječju – u ljudskosti. Naravoučenije: božanskost se pojavljuje upravo u ljudskosti. Što je naše ponašanje čovječnije, to je božanskije, rekao je nadbiskup. „Taj na prvi pogled paradoks, u stvari je tajna Božja koju nam sobom donosi i u svom životu s ljudima pokazuje, i riječju i djelom, njegov Sin koji se danas rađa kao čovjek. Tajna toliko neočekivano razumljiva i istovremeno toliko duboka – dovoljno je da budemo ljudi da bismo bili bogovi. Cjelokupno Isusovo učenje moglo bi stati u ovaj stav.“

Ovo je moguće postići samo ako u Božiću prepoznamo svog brata i u njemu sve ljude, bez razlike, kao svoju braću i sestre, odnosno ako jedni u drugima ne vidimo više neprijatelje, konkurenciju, opasnost… I ako započnemo dijalog, ponajprije s Bogom u molitvi kako bismo se ponovo dozvali razumu, a onda i s drugima. Bog nam je u Božiću omogućio ovaj dijalog sa sobom. Citirajući Poslanicu Hebrejima: „više puta i na više načina …  govoraše ocima po prorocima“, on se u Božiću odlučio osobno uključiti u dijalog s nama i „konačno, u ove dane, progovori nama u Sinu.“ Na ovu misao nadbiskup je nadovezao evanđeoski ulomak koji Boga koji je postao čovjek u Isusu iz Nazareta naziva Riječ. „Riječ je tijelom postala i nastanila se među nama.“ Ovo je simbolični govor iz kojega saznajemo da je Boga u Isusu iz Nazareta moguće osobno vidjeti i čuti, da nam za vidjeti i čuti Boga nisu više potrebne priče iskustva drugih nego da Boga možemo osobno čuti i vidjeti. Želimo li ga vidjeti i čuti, a onda s njim ući u dijalog, dosta nam je vidjeti i čuti Isusa iz Nazareta, promatrati ono što on čini, slušati ono što naučava, gledati kako se ponaša, kako ljubi, komu je bližnji, koga posjećuje, s kim jede, koga bira za učenika, koga kori, koga brani… jer, kako sam kaže na jednom drugom mjestu u Ivanovom evanđelju,  „tko vidi mene, vidi onoga koji me posla“ (12, 45), poručio je propovjednik.

Crkva po ovome ima veliku odgovornost i poslanje da u snazi Duha Svetoga na otajstven način, kao mistično tijelo Kristovo, bude njegova prisutnost. Ali da bi to Crkva mogla autentično činiti u svim vremenima i za ljude svih vremena, ona mora sama biti u dijalogu s Bogom, ali i unutar sebe i sa svima drugima, drugim crkvenim i vjerskim zajednicama, ali i sa suvremenim svijetom. Zato, između ostaloga, Crkva ne može nikad biti za rat, nego uvijek mora biti za mir, a mira nema i ne može biti bez dijaloga. I zato je izdaja Krista i velika sramota ako se dogodi, a nažalost se događa, da ljudi iz Crkve blagoslivljaju oružje i, podržavajući imperijalne ideje, da biblijskim citatima, izvađenim iz konteksta cjelokupne povijesti spasenja i osobito evanđelja Isusa Krista, podržavaju gospodare rata i njihove osvajačke politike. Crkva  mora biti drugačija. I mi kršćani moramo biti drugačiji. Inače nemamo smisla. I nemamo se pravo tako zvati, istaknuo je riječki nadbiskup.

Istu poruku uputio je i onima koji se profesionalno bave politikom i koji su najodgovorniji što i dalje govori oružje, a s njim i drugi oblici nasilja koji najviše pogađaju civilno stanovništvo, a nisu još uvijek otvoreni kanali za dijalog, a bez njega se ne može dogoditi mir. „Mora se moć razgovarati, bez obzira na sve. I tražiti kroz razgovor putove mira jer i najlošiji mir je bolji od rata. Naravno da ovo ne znači da svi mi ne trebamo težiti pravednom miru jer loš mir je uvijek potencijalni izvor sukoba. Ali zato treba razgovarati. A razgovarati znači i slušati. I u drugome prepoznati brata i sestru, a ne više vidjeti neprijatelja.“ Upozorio je da isto vrijedi i na nižim razinama, na primjer našoj državnoj. „Primili smo lijepe božićne čestitke od svih dionika vlasti. Ali, sve su to lijepe i prazne riječi – nema tu Božića – ako nema sposobnosti za dijalog među onima koji ih šalju, ako ponajprije jedni u drugima, zbog općeg dobra svih nas, ne vide brata, a ne političkog neprijatelja, konkurenciju. A nema ih. I tako se gledaju, barem u javnosti. I u ovo društvo unose dodatan nemir, nesigurnost. Dosta nam je svađe. Treba nam dijalog oko onog što je na korist svih, a ne prepucavanja. A tema za razgovor je puno. Spomenimo samo – jer je danas riječ o jednom rođenju – teme demografije i odljeva stanovništva koje ne smiju biti teme na kojima ćemo skupljati političke poene, a bojim se da nisu čak ni to, nego oko kojih ćemo svi zajedno u našem društvu – mislim da i mi u Crkvi tome trebamo dati veći doprinos – započeti otvoreni dijalog i kroz dijalog svih tražiti optimalna rješenja.“

Jaslice u katedrali sv. Vida
Jaslice u katedrali sv. Vida

Na kraju, upućujući božićnu čestitku, izrazio je nadu da ćemo usprkos svemu što se oko nas događa, a što je često daleko od Božića i njegovog otajstva, ponovo otkriti vrijednost dijaloga koji je Bog s nama ljudima započeo u Božiću i da će nam se dogoditi Božić tako što ćemo u dijalogu rješavati naše probleme i smanjivati razlike koje nas dijele, ali se i međusobno poštivati prepoznajući jedni u drugima braću i sestre,

Po završetku misnoga slavlja rektor riječke prvostolnice, Mario Tomljanović, pridružio se čestitkama te najavio raspored misnih slavlja u katedrali sv. Vida u božićnom vremenu.

 

Skip to content