Apel da se prestane vrijeđati vjernike i njihove svetinje
Kategorija:
Vijesti

Riječki nadbiskup Ivan Devčić, potaknut pismima mnogih o predstavi „Hrvatsko glumište“ koja je na repertoaru HNK Ivana pl. Zajca, uputio je poziv da se prestane vrijeđati vjernike i njihove svetinje. U nastavku donosimo dio pisma N.N. o predstavi, apel mons.dr. Ivana Devčića i poruku zahvale člana HNK Ivana pl. Zajca. Opširniji tekst možete pročitati u prosinačkom broju „Zvona“.

Pismo vjernice N.N. u kojoj se opisuje predstava „Hrvatsko glumište“

U Hrvatskom narodnom kazalištu Ivana pl. Zajca u Rijeci se već dulje događaju određeni incidenti koji provociraju stanovništvo sa političkim parolama i predstavama kojima se narušava ono što je mnogima u ovoj državi sveto. Naime, od nedavno postavljeni intendant Oliver Frljić i manja skupina ljudi iz same Uprave kazališta koju skupa s njim predvodi njegova desna ruka glavni dramaturg Marin Blažević, koriste balkon HNK za iskazivanje svojih političkih i drugih stavova vješanjem zastava i natpisa na zgražanje građanima, a od djelatnika kazališta retrogradno traže da potpisuju podršku za učinjeno, iako oni s time uopće nemaju veze.  Okosnica ovog dopisa i potpuno gubljenje strpljenja je predstava ¨Hrvatsko glumište¨ koja je 19. studenog 2014. premijerno izvedena kao autorski projekt redatelja i intendanta Olivera Frljića i dramaturga Marina Blaževića. Predstava izaziva u najmanju ruku zgražanje te duboko vrijeđa kršćane i Crkvu zbog okrutnog načina da kršćanske simbole i svete predmete koriste kao perverzne rekvizite u predstavi. Na početku predstave se podiže platno s prizorom Posljednje večere te na sceni ostaje osmero glumaca (tri žene i petero muškaraca) odjevenih poput apostola. Ogrtače skidaju i ostaju u ustaškim crnim odorama sa krilima anđela na leđima uz snimku proglašenja NDH Slavka Kvaternika. Glumci se brzo pretvaraju u demonske zvijeri te na sceni prikazuju orgijanje uz izopačeno bluđenje dvojice muškaraca nad ženom i elemente silovanja. Scenom potom prolazi kip Gospe po kojem se glumci stavljaju u klečeći stav, križaju i jedu hostije uz pjesmu ¨Ja se kajem…¨. U istom prizoru nastavljaju skidanje hlača do koljena, zavlače ruke u donji veš na kojem su printevi poznatih hrvatskih glumaca i redatelja te počinju masturbiranje do grimasa kojima označavaju kraj bludnih radnji uz obilno pljuvanje na usta. Predstava se nastavlja sa scenom u kojoj jedan od glumaca stavlja na glavu trnovu krunu te s križem predvodi povorku u kojoj glumci spolno opće na različite načine, a svi u rukama imaju križeve koje koriste za samozadovoljavnje gurajući križeve u spolovila te potom u stražnjice. Kip Gospe ponovno prelazi pozornicom, ovaj put sa petokrakom na glavi, a glumci na križeve navlače prezervative, insinuiraju proces erekcije i nategnute prezervative lansiraju u publiku gađajući gledateljima u glave. Vrlo brzo glumci polako skidaju svu odjeću sa sebe stojeći na svega metar od publike i ostaju potpuno goli te se nad njih spuštaju tuševi koje dočaravaju plinske komore u nacističkim logorima, a glumci jedan po jedan liježu na hrpu poput žrtava. U završnom dijelu scenu prema gledalištu zatvara replika svečanog zastora zagrebačkoga HNK s Bukovčevim ¨Hrvatskim preporodom¨. Glumci se ustaju i peru vlažnim maramicama. Po tko zna koji put u predstavi svi pale cigarete i započinju razgovor jedući hostije iz vrećice poput čipsa sa umakanjem u kečap. Jedan od njih se izjašnjava da je Srbin, na što ga svi grle i govore kako ga prihvaćaju te potom naglo napadnu uz vrijeđanje i mučenje nalijevanjem benzinom kako bi ga zapalili. U samom kraju se pojavljuje djevojčica s kalašnjikovom u rukama uperenim u glumce.¨

 Apel mons. dr. Ivana Devčića da se prestane vrijeđati vjernike i njihove svetinje

Ako je točno što ova vjernica piše, na predstavi „Hrvatsko glumište“ bezočno su profanirani i obeščašćeni najsvetiji kršćanski simboli: Euharistija, Križ i Gospa. Ne želim ulaziti u pitanje o poštivanju ljudskih prava glumaca, čije se dostojanstvo, kako gledateljica piše, također grubo povrijedilo. Otkad je predstava održana, dobio sam i dobivam mnoštvo reakcija na takvo vrijeđanje kršćanskih vrijednosti i onih koji ih takvima smatraju, osobito katolika koji sačinjavaju većinu građana ovog grada, koji se – da ne zaboravimo – predstavlja i želi biti tolerantan. Mnogi se pitaju: Kakva je to tolerancija koja na najgrublji način vrijeđa ono što je drugima najsvetije, a da pritom nitko u ovoj sredini na to ne reagira? Znači li to da je opravdan osjećaj mnogih vjernika koji mi ovih dana govore da se osjećaju nezaštićenima i građanima po kojima svatko može  „pljuvati“? Doista je potrebna neizmjerna doza drskosti da se Euharistija i križ povežu, vjerojatno i identificiraju s ustaštvom te se na taj način sve koji vjeruju u Isusa Krista kao svoga Spasitelja na neki način proglasi ustašama koje treba istrijebiti iz ovog društva i svijeta. Nije li to dozivanje zloduha prošlosti, a ne oslobađanje od njih?

Stoga, u ime svih povrijeđenih katoličkih vjernika, ne dovodeći u pitanje umjetničke slobode,  apeliram da se takva skrnavljenja i vrijeđanja više ne ponove, pogotovo ne iz Kuće koja je po svom poslanju pozvana promicati sve ono što uzdiže i oplemenjuje. Prihvaćam također savjet svećenika s terena koji predlažu da se ovih dana, u skladu s crkvenim propisima u slučaju skrnavljenja vjerskih svetinja, održi euharistijsko klanjanje kao zadovoljštinu za blaćenje i gaženje Onoga kojeg one predstavljaju. A to je Isus Krist, kojega mnogi ispovijedaju kao svoga Učitelja i Spasitelja. U skladu s time, neka  župnici i upravitelji crkava ovih dana u prikladno vrijeme pozovu vjernike na jednosatno euharistijsko klanjanje po rečenoj nakani.

Mons. dr. Ivan Devčić, riječki nadbiskup metropolita

Pismo zahvale člana HNK Ivana pl. Zajca

Hvala Vam, Oče Nadbiskupe, na Vašoj reakciji na predstavu “Hrvatsko glumište”, u moje ime i ime mnogih članova (…), koji su se osjećali zgroženi i povrijeđeni ovom predstavom, u kojoj smo nažalost, morali sudjelovati i u kojoj ćemo nažalost, opet morati sudjelovati sredinom siječnja. Mi ne možemo reagirati, jer se ljudi jako boje, ja također, pošto su na snazi prozivke neistomišljenika, obavijesni razgovori, itd. Nažalost…sve se nastavilo postavljanjem izgorene božićne jelke kao Božićnog ukrasa, na balkonu Kazališta. 

Skip to content