Ponoćka 2013

Propovijed riječkog nadbiskupa

Božić – misa ponoćka, 2013.

Draga braćo i sestre!

1.     Čuli smo noćas riječi: „Narod koji je u tmini hodio svjetlost vidje veliku; onima što mrkli kraj smrti obitavahu svjetlost jarka osvanu.“ Riječi su to proroka Izaije, upućene izraelskom narodu koji se nalazio u ropstvu. Dok su drugi vidjeli samo tamu i zbog nje očajavali, Izaija je svojim proročkim okom vidio skoro rađanje svjetla pred kojim će tama iščeznuti. Zbog toga je on mogao biti prorok nade u skoro oslobođenje i obnovu.

1.   Dakako, nije to bilo obično svjetlo koje je prorok vidio i čije je pojavljivanje navješćivao. Nije to bilo svjetlo što ga u tami ljudske povijesti i ljudskih srdaca može zapaliti neki izuzetan čovjek, ma kako on bio velik, svet, moćan. Svjetlo koje je prorok vidio i čiji je dolazak navješćivao, bilo je božansko Svjetlo, Svjetlo što će ga Bog upaliti u tami ljudske povijesti i njime je obasjati. Okupili smo se noćas slaviti to Svjetlo, okupili smo se kako bismo bili svjedoci njegova ulaska u našu povijest, osobnu i zajedničku, sveljudsku. To je Svjetlo zapaljeno prije dvije tisuće godina u Betlehemu i odanle se raširilo na sve strane svijeta obasjavajući svojim božanskim zrakama srca i savjesti svih koji su ga primili. O tome je sv. Ivan evanđelist u prologu svog evanđelja napisao: „Svjetlo istinsko, koje prosvjetljuje svakog čovjeka, dođe na svijet, bijaše na svijetu i svijet po njemu posta“ (Iv 1, 9-10). To je Svjetlo Isus Krist, Sin Božji, koji se ove noći u ljudskom obličju rodio u Betlehemu. A mi smo, poput betlehemskih pastira, pohrlili noćas u naše crkve da vidimo to čudesno Svjetlo, da mu se divimo i izložimo se njegovim spasonosnim zrakama. Zato je liturgija božićne mise ponoćke u prvom redu liturgija Svjetla, slično kao i liturgija vazmene noći. To su dvije velike i svete noći  kršćanske vjere: božićna i uskrsna noć. U prvoj, božićnoj noći zapalilo se ono Svjetlo koje se u drugoj, uskrsnoj rasplamsalo u svoj svojoj snazi. Zbog toga se Božić i Uskrs, Isus položen u jasle i Isus razapet i uskrsnuo, stapaju u jedan blagdan, u jedinstveni događaj božanskog Svjetla koje pobjeđuje tamu grijeha i smrti.

2.     No, kako sam u ovogodišnjoj božićnoj poruci napisao, postoji opasnost da to božansko Svjetlo ne prihvatimo, na što je već upozorio sv. Ivan u nastavku rečenice koju smo upravo citirali. Postoji opasnost da se o Božiću klanjamo svjetlu koje nije betlehemsko, koje je neke druge provenijencije. Danas naime pored Božića u kojemu se slavi istinsko Svjetlo što se pojavilo u Betlehemu postoji i Božić koji je posvećen raznim umjetnim svjetlima, koja nisu u stanju rasvijetliti tmine u kojima hodimo i živimo. O tom sam ovih dana pročitao slično zapažanje: „Moramo iskreno priznati da je Isusovo rođenje jedno od kršćanskih otajstava koje je najviše izloženo opasnosti nerazumijevanja; uistinu, Božić se danas slavi u sekularističkom društvu, koje je izumilo potrošački i hedonistički protu-Božić, a kršćani toga počesto nisu svjesni.“ Zbog toga mnogi od današnjih kršćana, koji svjesno ili nesvjesno podliježu svjetovnim trendovima, više slave taj potrošački protu-Božić nego istinski Božić koji se prije dvije tisuće godina dogodio u Betlehemu i svojim Svjetlom obasjao naše tmine i užgao u srcima ljudi nove nade.

3.     Kako bismo uspješno mogli odoljeti tolikim skrivenim i očitim pozivima na takvo potrošačko i hedonističko slavljenje Božića, moramo dopustiti da jače od reklama svjetovnog božićevanja na nas djeluju primjeri onih čiju su se životi promijenili u susretu s pravim Božićem. Radi toga sam u ovogodišnjoj božićnoj poruci skrenuo pozornost na sudionike prvog Božića u Betlehemu, na Mariju i Josipa, na betlehemske pastire i mudrace s Istoka. Njima je svima zajedničko iščekivanje i nada u pojavu Svjetla koje će rasvijetliti tamu grijeha, nepravde i smrti. Zajednička im je i duhovna budnost koja im omogućuje čuti nebeske poruke i prepoznati znakove tog Svjetla, kao i spremnost odmah poći k tom Svjetlu kako bi ih ono obasjalo. U tom smislu svi nas pozivaju: „Hajdete do Betlehema. Pogledajte što se to dogodilo, događaj koji nam obznani Gospodin“ (usp. Lk 2, 15).

Ovim prvim sudionicima i slaviteljima Božića možemo dodati bezbrojne kršćanske svece, jer nema svetosti koja nije inspirirana Božićem. Zbog toga su svi sveci voljeli Božić i u njemu prepoznavali pravo lice Božje i sebe i svoj poziv u njemu. Najpoznatiji nam je u tom smislu primjer sv. Franje Asiškog koji je 1223. u mjestu Greccio uprizorio žive jaslice kako bi sebi i svojoj subraći, ali i drugim vjernicima, dočarao pravi smisao kršćanskog Božića. Takvim uprizorenjem htio je tjelesnim očima vidjeti siromaštvo i nevolje u kojima se Isus rodio u štali. To siromaštvo i poniznost što ih je Isus odabrao želio je i Franjo slijediti i tako mu biti sličan. Izabrati siromaštvo, poniznost i jednostavnost, to je za njega bila logička posljedica opredjeljenja za Krista.

Na sličan je način kršćanski Božić utkan u obraćenje i duhovnost sv. Terezije od Djeteta Isusa. O tome je zapisala: „Te noći, kad je htio da postane slab i da trpi za moju ljubav, on me je učinio jakom i hrabrom, naoružao me svojim oružjem, i poslije te blagoslovljene noći nisam nijednom bila poražena u boju, nego sam naprotiv išla od pobjede do pobjede i počela, da tako kažem ‘stupati putem diva’“ (Rukopis A). Promatrajući u božićnoj noći Djetešce Isusa, Terezija se oslobodila sebičnosti, osjetila je kako ljuba ulazi u njezino srce, kako je preobražava i usrećuje. Od tada je željela samo nasljedovati malenog i siromašnog Isusa, što je izrazila i izborom redovničkog ima „Terezija od Djeteta Isusa“. Na sličan su način svi sveci prihvaćali siromaštvo, poniznost i jednostavnost kao uvjet i posljedicu nasljedovanja Isusa. Svi su oni, kao Franjo i Terezija, shvatili da ako žele slijediti Isusa, moraju izabrati ono što je on izabrao i živio. A to su siromaštvo i poniznost.

 

4.      Braćo i sestre, u božićnoj danjoj misi čitamo odlomak iz Poslanice Hebrejima koji počinje, kao i cijela Poslanica, riječima. „Više puta i na više načina Bog nekoć govoraše ocima u prorocima; konačno, u ove dane, progovori nam u Sinu“ (Heb 1, 1). To znači da je Božić najdublja i najpotpunija objava Boga. Kakav nam se Bog objavljuje po Isusovu rođenju u betlehemskom siromaštvu? Odgovor nam je dao sv. Ivan u svojoj Prvoj poslanici, gdje tvrdi: „Bog je ljubav“ (1 Iv 4, 8. 16). A ljubavi je svojstveno da ništa ne zadržava za sebe. To znači da je Bogu kao Ljubavi najdublje svojstveno ništa ne zadržavati za sebe. U tom smislu Otac se sav daruje Sinu i Sin Ocu, a plod tog zajedničkog dara i uzdarja je osoba Duha Svetoga. Zato se može reći da u Bogu postoji samo jedno djelovanje: djelovanje ljubavi. Otac, darivajući se posve Sinu, darovao se u njemu posve i nama, a za uzvrat smo i mi u Duhu Svetom pozvani posve se darovati Ocu po Sinu. To je najdublji razlog zašto se jedinorođeni Sin Božji rodio u Betlehemu u posvemašnjem siromaštvu, zašto nije njištao zadržavao za sebe. Time je i nama pokazao kako se trebamo odnositi prema Bogu i prema braći ljudima. U svjetlu Božića samo je jedan odnos ispravan: odnos ljubavi koja ne kalkulirala, nego se posve predaje. Molimo Betlehemsko Dijete da nas nauči takvoj ljubavi. Amen.

Skip to content
Riječka nadbiskupija
Zaštita osobnih podataka

Ova web stranica koristi kolačiće tako da vam možemo pružiti najbolje moguće korisničko iskustvo. Podaci o kolačićima pohranjuju se u vašem pregledniku i obavljaju funkcije poput prepoznavanja kod povratka na našu web stranicu i pomaže našem timu da shvati koji su dijelovi web stranice vama najzanimljiviji i najkorisniji.